• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Liljagare

Member
Mysig helg, 8 pers skjutna av polis runtom i Sverige... :



Skönt med semesterdags iaf. Galicia och skaldjur, man får njuta medans man kan. :p

Å falsk larm på hesa fredrik. Någon får en jobbig måndag. :p någon som vet, det ska väl iaf fortfarande inte vara tillgängligt via nätet, eller har man via msb lagt ut det på entreprenad med?
 

Devildoll

Member
Hoppas ni inte missat Jannes avsnitt av Sommar i P1!
Sommar i P1 Söndag - Janne Josefsson

Mysig helg, 8 pers skjutna av polis runtom i Sverige... :

Mig veterligen har bara en skjutits av polis, var får du 8 ifrån?
Å falsk larm på hesa fredrik. Någon får en jobbig måndag. :p någon som vet, det ska väl iaf fortfarande inte vara tillgängligt via nätet, eller har man via msb lagt ut det på entreprenad med?
P4 och krisinformation som man ska vända sig till var lite snabbare, även om DN slog dem på fingrarna.
Hade det varit en skarp situation så hade det gått fortare från officiellt håll.
 

Forsete

Member
Mysig helg, 8 pers skjutna av polis runtom i Sverige... :



Skönt med semesterdags iaf. Galicia och skaldjur, man får njuta medans man kan. :p

Å falsk larm på hesa fredrik. Någon får en jobbig måndag. :p någon som vet, det ska väl iaf fortfarande inte vara tillgängligt via nätet, eller har man via msb lagt ut det på entreprenad med?

Svensk polis skjuter sällan i onödan.

Ang. hesa Fredrik, gott att veta att inte ett skit kommer fungera den dagen skiten träffar fläkten, så att säga. Polisens sida överbelastas, MSB överbelastas, "Fara över" går inte att sända ut. Yes, inger förtroende.
 

Paganmoon

Member
Svensk polis skjuter sällan i onödan.

Ang. hesa Fredrik, gott att veta att inte ett skit kommer fungera den dagen skiten träffar fläkten, så att säga. Polisens sida överbelastas, MSB överbelastas, "Fara över" går inte att sända ut. Yes, inger förtroende.

Hemsidorna är inte direkt där det är tänkt att man ska få den informationen vid kris, definitivt inte MSB.se och inte polisen.se, eller sosalarm.se, utan www.krisinformation.se (som faktiskt fungerade igår). Man ska inte heller ringa 112 för information, som hundratals gjorde och orsakade köer för faktiska hjälpsökande.
Hursom, det är fortfarande Radio och TV som gäller i första hand.
Fara över" valdes att inte sändas ut, var inget som "inte gick", utan det fanns ingen fara, så ingen "Fara över".

Och som Devildoll nämner, hade det vart skarpt hade det varit annorlunda, t.ex. så hade SR blivit meddelade innan larmet gick.

VMA-larmen används skarpt flera gånger per år. Sällan i storstadsområdena dock, men väl i mindre samhällen, där det finns större risker med gasutsläpp och dylikt iom industrier och annat. Så ja, den fungerar idag, så jag ser inte varför den inte skulle fungera imorgon.
 

Forsete

Member
Hemsidorna är inte direkt där det är tänkt att man ska få den informationen vid kris, definitivt inte MSB.se och inte polisen.se, eller sosalarm.se, utan www.krisinformation.se (som faktiskt fungerade igår). Man ska inte heller ringa 112 för information, som hundratals gjorde och orsakade köer för faktiska hjälpsökande.
Hursom, det är fortfarande Radio och TV som gäller i första hand.
Fara över" valdes att inte sändas ut, var inget som "inte gick", utan det fanns ingen fara, så ingen "Fara över".

Och som Devildoll nämner, hade det vart skarpt hade det varit annorlunda, t.ex. så hade SR blivit meddelade innan larmet gick.

VMA-larmen används skarpt flera gånger per år. Sällan i storstadsområdena dock, men väl i mindre samhällen, där det finns större risker med gasutsläpp och dylikt iom industrier och annat. Så ja, den fungerar idag, så jag ser inte varför den inte skulle fungera imorgon.

Sorry, tidigare idag stod det att man försökte sända "Fara över" men att det inte gick fram.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2017/juli/falsklarm
Vid ett skarpt larm skickas även signalen "Faran över" ut när händelsen är avslutad. SOS Alarm gjorde försök att skicka ut signalen, men den ljudsignalen gick inte ut skarpt. Det kommer att utredas varför.

Att folk inte vet vad dom ska göra är inte så konstigt, eftersom man idag inte längre informerar allmänheten om vad de ska göra (ja info finns, om man aktivt söker efter den).
Nu vore ett ypperligt tillfälle att dra igång en informationskampanj.

Tycker fortfarande det är dåligt att myndighetssidorna inte klarade trafiken, även om det inte är rätt plats att hitta info. Om folk vetat hade nog fler besökt krisinformation.se istället.
 

Paganmoon

Member
Sorry, tidigare idag stod det att man försökte sända "Fara över" men att det inte gick fram.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2017/juli/falsklarm


Att folk inte vet vad dom ska göra är inte så konstigt, eftersom man idag inte längre informerar allmänheten om vad de ska göra (ja info finns, om man aktivt söker efter den).
Nu vore ett ypperligt tillfälle att dra igång en informationskampanj.

Tycker fortfarande det är dåligt att myndighetssidorna inte klarade trafiken, även om det inte är rätt plats att hitta info. Om folk vetat hade nog fler besökt krisinformation.se istället.

Ok, sista jag hörde tidigare idag var att det var ett aktivt val, får kolla upp detta närmare.

Håller helt med att det definitivt är dags att göra en ny kampanj angående VMA, krisinformation, och informationsnumret 11313. Vet att det slogs på stora trumman när telefonnumret lanserades för några år sen, men det behöver nog göras årligen nästan, och i samband med kampanjer om andra vägar för att hämta information vid kris.

Kan också försäkra dig om att det håller på att kollas upp för fullt efter sätt att klara av stora anstormningar mot hemsidorna, men det får inte kosta för mycket, det är ju där skon klämmer, vi snackar inte om storföretag som har pengar till övers för att spä på prestanda på sina sidor (IT i sig ser ju inte ens några storföretag som något annat än en avdelning som bränner pengar, tänk då på myndigheter).
Hursom, vi snackar om en anstormning som var över ~2000% över vanlig last, det är svårt att dimensionera samtliga sidor för det, när du då "blåser varmluft" dagarna igenom, eller om det är virtuella burkar, bränner pengar, dagarna igenom när det är normal last.
Finns självklart vägar att gå där, och som sagt, det håller på att kollas på.

Jag litar på att det finns kompetent nog personal i samtliga organisationer som påverkades som försöker sitt bästa på att lösa saker och ting. Det blir fel ibland, det är tråkigt, men det är mänskligt. När det händer på dessa myndigheter (och företag, som SOS Alarm är i det här fallet), så blir det självklart lite större snack runt, det är bara att acceptera, visar ju även lite på hur viktiga dom här funktionerna är, och hur sällan det faktiskt händer något gigantiskt fel.

Mina 2 ören i frågan iallafall.
 

strafer

member
För två dagar sedan började Chrome bråka, Youtube kan knappt ladda ett klipp, och när den gör det så är det i världens sämsta kvalité och den buffrar hela tiden.

Och ibland kan det ta en jävla tid att ladda sidor och bilder. Vettefan vad som har hänt.

Tack och lov så går neogaf fort men ibland vägrar avatarer ladda och gifs.

EDIT: Vill tillägga att jag har provat med Firefox, Internet Explorer och Opera, samma problem där.
 

Paganmoon

Member
För två dagar sedan började Chrome bråka, Youtube kan knappt ladda ett klipp, och när den gör det så är det i världens sämsta kvalité och den buffrar hela tiden.

Och ibland kan det ta en jävla tid att ladda sidor och bilder. Vettefan vad som har hänt.

Tack och lov så går neogaf fort men ibland vägrar avatarer ladda och gifs.

EDIT: Vill tillägga att jag har provat med Firefox, Internet Explorer och Opera, samma problem där.

Har du möjligen Googles DNS:er som default (8.8.8.8)? Brukar själv använda deras DNS:er istället för internetleverantörens, men sen nån vecka tillbaka fått massvisa problem (sidor som inte laddas m.m.), ändrade tillbaka till internetleverantörens och fungerar klockers igen.
 

strafer

member
Har du möjligen Googles DNS:er som default (8.8.8.8)? Brukar själv använda deras DNS:er istället för internetleverantörens, men sen nån vecka tillbaka fått massvisa problem (sidor som inte laddas m.m.), ändrade tillbaka till internetleverantörens och fungerar klockers igen.

Har det satt på automatiskt.
 

Drencrom

Member
Hur har SverigeGAF:s sommar varit än så länge?

Mest arbete för min del, blir att ta igen tid med familj/vänner nu i slutet av Juli iaf. Förhoppningsvis en och en annan öl också.
 

Paganmoon

Member
Hur har SverigeGAF:s sommar varit än så länge?

Mest arbete för min del, blir att ta igen tid med familj/vänner nu i slutet av Juli iaf. Förhoppningsvis en och en annan öl också.

Tycker vi haft en helt ok sommar, inte vart det varmaste, men det har ju inte regnat så mycket i alla fall. Själv jobbat hela sommaren, börjar bli galen.

Jaha så snart dags för regeringskris då :/

Igen!
 
Hur har SverigeGAF:s sommar varit än så länge?

Mest arbete för min del, blir att ta igen tid med familj/vänner nu i slutet av Juli iaf. Förhoppningsvis en och en annan öl också.

Precis kommit hem från Kina. Mycket att göra nu innan jag flyttar till Japan i början av september. Verkar vara nice väder här i Sverige iaf :)

Jaha så snart dags för regeringskris då :/

Fattar inte hur ett land så fantastiskt som Sverige alltid kan ha så mycket problem med regeringen. Slutat bry mig vid det här laget anyway, även när regeringen bara tramsar sig och inte får något gjort så har landet ändå en stark tillväxt.
 

MBR

Banned
Tankesmedjan-redaktionen måste sitta och svära rätt gott över att de har sommaruppehåll och missar denna guldgruva.
 

Knugen

Member
Löfven spelade nog sin bästa möjliga hand, om Alliansen backar nu så kommer dem att anses som ännu svagare än vad dem redan är i nuläget.

För övrigt så flyttar jag till Australien om ca 1 månad.
 

Keasar

Member
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kent-ekeroth-vinner-tvist-om-jarnrors-film

rub-it-in-your-face-middle-finger-in-your-face.gif


För det är verkligen så jävla synd om stackaren som fick bara en riksdagsledamot post fast han är ett rövhål som gick runt på stan med ett järnrör och hotade att slå ner Soran Ismail och en kvinna.
 

Milchjon

Member
Hej swedeGAF, when driving through the North, is it nicer to drive along the coast or further inland?

Anything I shouldn't miss?
 

CoolOff

Member
Hej swedeGAF, when driving through the North, is it nicer to drive along the coast or further inland?

Anything I shouldn't miss?

Höga Kusten (High Coast) is on the World Heritage List, so at least for that part I'd drive closer to the coast:

https://en.wikipedia.org/wiki/High_Coast

https://en.wikipedia.org/wiki/Höga_Kusten_Bridge

https://translate.google.se/transla...la-i-varldsarvet-hoga-kusten---sagolik-natur/

So basically, definitely drive along the coast from Sundsvall to Örnsköldsvik/Umeå.
 
R

Rösti

Unconfirmed Member
Just det, surströmmingspremiären inträffade igår den 17 augusti. Det blir eventuellt en burk, men vilket märke ska man välja?
 

Keasar

Member
Ifall det finns andra som är intresserade så har Uppdrag Granskning börjat sin nästa säsong.

https://www.svtplay.se/video/149031...ag-granskning-sasong-18-daglonarna?start=auto
De lever i ett skuggland utanför trygghetssystemen. Det handlar om människor som arbetar för löner som bara den som inte har något val kan acceptera och som samtidigt kan få betala dyrt för att bo illegalt i industrifastigheter som dömts ut som bostäder.
Tycker UG har varit riktigt bra med sina reportage på senaste, många intressanta historier om vårt land som kommer fram och som bör diskuteras och hanteras.
 

CoolOff

Member
Helvete vad folk är upprörda över den där jäkla flaggstången. Själv tycker jag att det var ett väldigt tankeväckande konstverk.
 

berzeli

Banned
Vad är "tankeväckande" med den? Fattar inte poängen med den.
Alltså, det är ju inte det mest subtila konstverket någonsin. Nationalidentitet är ju starkt ihopkopplat med just flaggor, och då att flaggan vissnar anspelar ju på debatten om Sverige som land/identitet (se även norska ministern som valfiskade i Rinkeby).
Och eftersom det var någon mupp som försökte ge sig på den så väcker den ju någons tankar.

Är väl inte riktigt lika fantastiskt som GOAT:
 

kinoki

Illness is the doctor to whom we pay most heed; to kindness, to knowledge, we make promise only; pain we obey.
Helvete vad folk är upprörda över den där jäkla flaggstången. Själv tycker jag att det var ett väldigt tankeväckande konstverk.

Tycker också om den. Men folk är ju rabiata, vill såga ner den och skit. Märker hur lättprovocerade folk är av denna typ av symboler. De tar åt sig eftersom de ser en reflektion av sig själva. Sin egen impotens, sin egen förlorade stolthet, sin egen otillräcklighet.
 

Drencrom

Member
Alltså, det är ju inte det mest subtila konstverket någonsin. Nationalidentitet är ju starkt ihopkopplat med just flaggor, och då att flaggan vissnar anspelar ju på debatten om Sverige som land/identitet (se även norska ministern som valfiskade i Rinkeby).
Och eftersom det var någon mupp som försökte ge sig på den så väcker den ju någons tankar.

Är väl inte riktigt lika fantastiskt som GOAT:

Anti-nationalism är alltså meddelandet? Är ju inget nytt meddelande då, mycket som identifieras som svenskt är ju redan fult eller anammat av SD etc enligt allmänheten här.

Tycker också om den. Men folk är ju rabiata, vill såga ner den och skit. Märker hur lättprovocerade folk är av denna typ av symboler. De tar åt sig eftersom de ser en reflektion av sig själva. Sin egen impotens, sin egen förlorade stolthet, sin egen otillräcklighet.

Intressant. Vad är det angående konstverket som du gillar? Är det meddelandet att Sverige är "impotent" och "förlorat sin stolthet" eller gillar du den för att den är provokativ och att folk blir upprörd av den?
 

berzeli

Banned
Anti-nationalism är alltså meddelandet? Är ju inget nytt meddelande då, mycket som identifieras som svenskt är ju redan fult eller anammat av SD etc enligt allmänheten här.
lol. Offerkofta much?

Konstverket ifråga är inte uttalat "anti-nationalistiskt", det väcker ju frågor om just nationell identitet och hur bilden av Sverige som land har ändrats.

Att jag ens nämnde det andra konstverket var ju för att det är svårt att diskutera konst som inkluderar den svenska flaggan utan att nämna De Geer.
 

Drencrom

Member
lol. Offerkofta much?

Konstverket ifråga är inte uttalat "anti-nationalistiskt", det väcker ju frågor om just nationell identitet och hur bilden av Sverige som land har ändrats.

Att jag ens nämnde det andra konstverket var ju för att det är svårt att diskutera konst som inkluderar den svenska flaggan utan att nämna De Geer.

Var inte meningen att "spela offer", men jo, kanske lite överrdrivet uttalande.

Men jag tror jag förstår vad du menar när det kommer till diskussion om "svensk identiet" iaf, är dock själv lite less på Svensk kulturell självkritik vid det här laget.

Ja jäklar. Svenskar! Detta har jag missat.

Välkommen till SvärjeGAF

Denna tråd är tyvärr rätt död nu mera
 
Den här sommaren har nog varit en av de mest inconsistent somrar jag varit med om. Ungefär hela Juli gick ut på att jag en dag var överlycklig över kommande kyla och regnväder, ba för att det nästa dag ska va fullkomlig dödssommarväder. Repeat this typ 10x.

Vill bara inte svettas under vardagliga aktiviteter ;_;
 

kinoki

Illness is the doctor to whom we pay most heed; to kindness, to knowledge, we make promise only; pain we obey.
Intressant. Vad är det angående konstverket som du gillar? Är det meddelandet att Sverige är "impotent" och "förlorat sin stolthet" eller gillar du den för att den är provokativ och att folk blir upprörd av den?

Jag tycker om den eftersom den spelar på identitet. Vi lever i en kultur där identiteten är i allra högsta grad i centrum. Det finns rörelser och grupper som vill ha individuella identiteter och stärka dem samtidigt som det finns de som vill ha kollektiva identiteter åt alla. Den svenska flaggan är i allra högsta grad en symbol för både den individuella identiteten (Vad gör dig till svensk? Vad är Sverige för dig? etc) och den kollektiva identiteten (Vad gör oss till svenskar? Vad är Sverige för oss? etc).

I dessa dagar försöker främst representanter för de kollektiva identiteterna lägga beslag på flaggan som symbol för sig (både i Sverige och internationellt) och i det kontextet är det väldigt intressant att så centralt i landet och huvudstaden att ha en impotent flaggstång. Jag tycker den säger en hel del om individen i hur de uppfattar verket.

Sedan om man frågar mig hur bra jag tycker det är... uhm... 3 av 5. Bra men inget mästerverk på något sätt. Lite slappt. Kunde gjorts bättre.
 
Denna tråd var faktiskt rätt mysigt en gång i tiden, tills politik kom in i bilden ��

Det var faktiskt en rätt aktiv tråd ett tag, men in the end är det egentligen en ganska meningslös tråd.

EDIT: Sjukt hur mycket vi postade här förr i tiden. Tror inte jag gjort ett inlägg i den här tråden på över ett år nu, minst. Dock skriver jag nästan aldrig något på GAF överhuvudtaget nu för tiden.

ccc1c281c3277496a89af9993e9f40ef.png
 
Det var faktiskt en rätt aktiv tråd ett tag, men in the end är det egentligen en ganska meningslös tråd.

EDIT: Sjukt hur mycket vi postade här förr i tiden. Tror inte jag gjort ett inlägg i den här tråden på över ett år nu, minst. Dock skriver jag nästan aldrig något på GAF överhuvudtaget nu för tiden.

ccc1c281c3277496a89af9993e9f40ef.png
Shit, trodde inte att jag skulle haft femte mest inlägg i den här tråden...

Överlag är jag inte så aktiv längre, tittar till tråden då och då däremot. Grejen är väl att det inte finns så mycket att diskutera utöver diverse menlösa företeelser. Alla intressen tas ju med fördel i trådar dedikerade till just dessa.

Men jag gillar att tråden finns, var det corky som flyttade till Sydafrika btw? Förövrigt så pluggar jag sen ett år tillbaka i Uppsala, vilka bor där? Strafer och Lonely?
 
Top Bottom