• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Kloteweer

Banned
Die Roemer, die moet er toch stevig de schijt in hebben.

qYgSn.jpg
 

Kabouter

Member
Dat terwijl de PVV schandaal na schandaal overleeft en gewoon lekker door aan het zeilen is zonder dat het schip zinkt... ook vandaag weer: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664...areert-onterecht-bij-Europees-Parlement.dhtml

Dat terwijl Roemer een keer stottert en BAM!, 5 zetels kwijt :)

Toevallig eerder gekeken die uitzending van KRO Reporter, zeker een aanrader, al zal de gemiddelde PVV stemmer het toch afdoen als propaganda. Geen electoraat zo trouw als dat van de PVV.
 
As an expat can't vote in parliamentary elections. If I could, it'd probably be for D66. But love Amsterdam, dropjes and bitterballen anyway.

High five! I'm also an expat living in Amsterdam for more than 3 years. I would not know who to vote, but it sure seems like the dutch live in a complete different reality from what we are experiencing in my country ,Spain, so most of the times I don't agree with the political and economic views of my dutch friends and acquaintances.
 

Chuckie

Member
Staat mijn Real pic avatar in je geheugen gegrift of gewoon mijn originele?
3AQmK.gif


Ik dacht: ik gooi het roer om na mijn ban inclusief nieuwe avatar. Het is echter geen blijvertje denk ik want niemand kent Deadpool blijkbaar :(

Je Real Pic uiteraard hahaha :p

Gelukkig gewonnen van Turkije... maar shit wat waren die Feijenoorders slecht in de verdediging :(

Behalve de SGP achterban :)

Ja die zijn geindoctrineerd om geen vragen te stellen.
 

Sadist

Member
Bruno Martins Indi heeft goed gespeeld in de tweede helft!

Janmaat was zwak ja. Maar goed, eerste interland jitters. Niks mis mee, gewoon doorgaan. Komt over een paar jaar een leuk elftal uit :) Ik zie overigens niet in wat ze met Willems moeten.
 

Chuckie

Member
Bruno Martins Indi heeft goed gespeeld in de tweede helft!
Daar heb je gelijk in. Goeie gast.

Janmaat was zwak ja. Maar goed, eerste interland jitters. Niks mis mee, gewoon doorgaan. Komt over een paar jaar een leuk elftal uit :) Ik zie overigens niet in wat ze met Willems moeten.

Klopt ook hoor... deed gewoon beetje pijn aan mijn rood-wit-zwarte hart toen ik dat zag :p
 

Kabouter

Member
Behalve de SGP achterban :)

Opmerkelijk genoeg niet in de mate waarin je waarschijnlijk denkt, het is je wellicht opgevallen dat de SGP zich de afgelopen jaren duidelijker heeft geprofileerd als tevens anti-Islam partij, en dat heeft een hele simpele reden. Ook de SGP heeft de hete adem gevoeld van de PVV. In 2009 stemde 10% van de SGP-stemmers uit 2006 PVV, en dat was nog veel hoger in sommige gemeentes. Het is een uiterst trouw electoraat, maar het moet ook niet overschat worden. De absolute loyaliteit is ook daar aan het eroderen, net als onder de achterban van andere partijen.
 
Het is inderdaad duidelijk dat Willems nog lang niet op niveau is voor het Nederlands elftal. Maar ik bekijk het positief, het WK is pas over twee jaar en er is genoeg tijd voor de jeugd om in dit elftal te groeien.
 

7threst

Member
High five! I'm also an expat living in Amsterdam for more than 3 years. I would not know who to vote, but it sure seems like the dutch live in a complete different reality from what we are experiencing in my country ,Spain, so most of the times I don't agree with the political and economic views of my dutch friends and acquaintances.

You have a Death In June avatar! I like you! Ever seen Douglas P. live?

Toevallig eerder gekeken die uitzending van KRO Reporter, zeker een aanrader, al zal de gemiddelde PVV stemmer het toch afdoen als propaganda. Geen electoraat zo trouw als dat van de PVV.

Ja, voorheen zei men wel dat de SP en de PVV uit dezelfde (instabiele) vijfer aan het vissen waren maar volgens mij zijn het vooral de PvdA (die maar blijft stijgen) en de SP (die maar blijft dalen) die strijden om de kiezer. De PVV achterban zijn er van overtuigd dat de PVV verandering brengt, wat het ze ook kost. Ze moeten het uiteraard zelf weten (ik vind onze parlementaire democratie echt fantastisch, ondanks de flaws), maar ik dacht dat de PVV zichzelf al als enorm onbetrouwbaar had neergezet toen in een keer de harde pensioen leeftijd van tafel ging om mee te kunnen regeren. Blijkbaar dus niet.
 

Linius

Member
Bruno Martins Indi heeft goed gespeeld in de tweede helft!

Janmaat was zwak ja. Maar goed, eerste interland jitters. Niks mis mee, gewoon doorgaan. Komt over een paar jaar een leuk elftal uit :) Ik zie overigens niet in wat ze met Willems moeten.

Anita zou op de plek van Willems heel goed uit de voeten kunnen.
 

RamzaIsCool

The Amiga Brotherhood
Toevallig eerder gekeken die uitzending van KRO Reporter, zeker een aanrader, al zal de gemiddelde PVV stemmer het toch afdoen als propaganda. Geen electoraat zo trouw als dat van de PVV.

Ze hebben niet echt een alternatief voor de PVV, toch? Dus lijkt me logisch dat ze blijven waar ze zijn.

Enuh sup NedGaf... 50% Dutchie hier! :)
 

Kloteweer

Banned
Opmerkelijk genoeg niet in de mate waarin je waarschijnlijk denkt, het is je wellicht opgevallen dat de SGP zich de afgelopen jaren duidelijker heeft geprofileerd als tevens anti-Islam partij, en dat heeft een hele simpele reden. Ook de SGP heeft de hete adem gevoeld van de PVV. In 2009 stemde 10% van de SGP-stemmers uit 2006 PVV, en dat was nog veel hoger in sommige gemeentes. Het is een uiterst trouw electoraat, maar het moet ook niet overschat worden. De absolute loyaliteit is ook daar aan het eroderen, net als onder de achterban van andere partijen.
Dat is frapant, had ik inderdaad niet verwacht. Hoe dan ook zal het weinig uitmaken, ze zullen gewoon weer op twee zetels uitkomen.

Ik blijf het een boeiende partij vinden: liefst een theocratie en geen vrouwen in de regering, en toch genoeg mensen achter zich hebben om een rol te spelen.
 

Kjellson

Member
Alright.

Why is the J in a word that begins with an I and a J capital? That doesn't make any sense!

Example: IJmuiden, Noord-Holland
 

Linius

Member
Alright.

Why is the J in a word that begins with an I and a J capital? That doesn't make any sense!

Example: IJmuiden, Noord-Holland

It's one letter actually. We call it 'lange ij' and 'korte ei'. Both are pronounced the same.

EDIT

Well yeah, beaten by seconds.
 

7threst

Member
Alright.

Why is the J in a word that begins with an I and a J capital? That doesn't make any sense!

Example: IJmuiden, Noord-Holland

It's considered one letter, like the Dutch Y. We call it "de lange ij (trans: the long Y). There is also "de korte ei" (tans: the short Y).
The 'long' and 'short' refer to the way you speak out these letters.
 

Maxwood

Oh rock of ages, do not crumble, love is breathing still. Oh lady moon shine down, a little people magic if you will.
Aighmuithen.
Close enough.
 

Kabouter

Member
Ja, voorheen zei men wel dat de SP en de PVV uit dezelfde (instabiele) vijfer aan het vissen waren maar volgens mij zijn het vooral de PvdA (die maar blijft stijgen) en de SP (die maar blijft dalen) die strijden om de kiezer. De PVV achterban zijn er van overtuigd dat de PVV verandering brengt, wat het ze ook kost. Ze moeten het uiteraard zelf weten (ik vind onze parlementaire democratie echt fantastisch, ondanks de flaws), maar ik dacht dat de PVV zichzelf al als enorm onbetrouwbaar had neergezet toen in een keer de harde pensioen leeftijd van tafel ging om mee te kunnen regeren. Blijkbaar dus niet.

Ik denk, en daar is ook zeker wel bewijs voor, dat de SP en PVV wel deels om het zelfde electoraat strijden. Met name in achtergestelde wijken en gebieden van Nederland doen beide partijen het erg goed onder mensen die zichzelf vergeten en in de steek gelaten voelen door de gematigdere partijen in Nederland, mensen die zich niet comfortabel voelen in een maatschappij met steeds minder zekerheden die steeds complexer in elkaar lijkt te zitten. Volkspartijen die simpele taal hanteren en verzekeren dat die mensen niet vergeten worden doen het dan al snel erg goed.

De PVV kent echter ook andere groepen die hen steunen, en waar de SP minder mee kan. Er is nog een relatief grote conservatieve groep die zich comfortabel voelen bij de PVV wegens streng beleid tegen criminaliteit, immigratie, sociale zekerheid etc. Dit is een groep waar de PVV meer de hete adem van de VVD voelt als het wat zwakker staat.

En dan heb je natuurlijk nog de groep mensen die zich vooral keert tot de PVV vanwege het beleid wat betreft Islam, en zich heel goed kunnen vinden in de anti-establishment toon die de PVV aanslaat. Ze kunnen zich natuurlijk verder ook veelal nog vinden in vele van de standpunten die ik bij beide groepen hier boven noemde. Wilders heeft eigenlijk geen concurrentie wat betreft deze groep, de enige uitdaging hier is zorgen dat ze daadwerkelijk komen om te stemmen op de verkiezingsdag. Verder een hele moeilijke groep om te bereiken, en eigenlijk ook een groep die altijd bestaat. Mensen die in zijn algemeenheid gewoon erg ontevreden zijn met alles wat de overheid doet. Het Nederlandse politieke stelsel houdt het zelden lang vol zonder een partij die deze mensen bedient, van Boerenpartij tot LPF.
 

Aiii

So not worth it
Hoe dan ook, als we uiteindelijk bij Paars uitkomen ben ik wel tevreden. Liefst met Rutte aan het hoofd, maar vooruit. Is alleen twee jaar te laat, maar ja.
 

7threst

Member
Ik denk, en daar is ook zeker wel bewijs voor, dat de SP en PVV wel deels om het zelfde electoraat strijden. Met name in achtergestelde wijken en gebieden van Nederland doen beide partijen het erg goed onder mensen die zichzelf vergeten en in de steek gelaten voelen door de gematigdere partijen in Nederland, mensen die zich niet comfortabel voelen in een maatschappij met steeds minder zekerheden die steeds complexer in elkaar lijkt te zitten. Volkspartijen die simpele taal hanteren en verzekeren dat die mensen niet vergeten worden doen het dan al snel erg goed.

De PVV kent echter ook andere groepen die hen steunen, en waar de SP minder mee kan. Er is nog een relatief grote conservatieve groep die zich comfortabel voelen bij de PVV wegens streng beleid tegen criminaliteit, immigratie, sociale zekerheid etc. Dit is een groep waar de PVV meer de hete adem van de VVD voelt als het wat zwakker staat.

En dan heb je natuurlijk nog de groep mensen die zich vooral keert tot de PVV vanwege het beleid wat betreft Islam, en zich heel goed kunnen vinden in de anti-establishment toon die de PVV aanslaat. Ze kunnen zich natuurlijk verder ook veelal nog vinden in vele van de standpunten die ik bij beide groepen hier boven noemde. Wilders heeft eigenlijk geen concurrentie wat betreft deze groep, de enige uitdaging hier is zorgen dat ze daadwerkelijk komen om te stemmen op de verkiezingsdag. Verder een hele moeilijke groep om te bereiken, en eigenlijk ook een groep die altijd bestaat. Mensen die in zijn algemeenheid gewoon erg ontevreden zijn met alles wat de overheid doet. Het Nederlandse politieke stelsel houdt het zelden lang vol zonder een partij die deze mensen bedient, van Boerenpartij tot LPF.

Ja inderdaad, het is ook wel logisch eigenlijk als je naar het programma van de PVV kijkt, ze zoeken die groepen ook op. Ik denk trouwens dat het een wisselwerking is: Het Nederlandse politieke stelsel houdt het niet lang vol zonder een dergelijke partij, maar het stelsel zorgt er ook voor dat een dergelijke partij kan bestaan, en de groep mensen die deze partij bedient fungeert vervolgens als levensadem voor die partij, dus het is wel een balans.
En dat is ook een van de redenen dat ik onze democratie behoorlijk hoog heb zitten, je maakt daadwerkelijk kans met een bepaalde focus het politieke landschap te beïnvloeden zolang het a) niet enkel een-punts/one-issue politiek wordt en b) het gepropageerde standpunt ook houd snijdt met de blik op de Nederlandse samenleving. Daarom kan een Partij vd Dieren ook bestaan, aangezien ze een duidelijk breed partij programma presenteren met feiten en cijfers op een rij, en allang al niet meer die 'koeienpartij' zijn die de media er graag van maakt. En dat beloont zich wel in zetels, en ik denk niet dat dat toeval is.
 

Kloteweer

Banned
Hoe dan ook, als we uiteindelijk bij Paars uitkomen ben ik wel tevreden. Liefst met Rutte aan het hoofd, maar vooruit. Is alleen twee jaar te laat, maar ja.
VVD, PvdA en D66 lijkt een mogelijkheid te worden volgens de laatste peilingen.
 
D

Deleted member 1235

Unconfirmed Member
Politics!

volgens http://welkepartijpastbijmij.nl/ ben ik een PvdA stemmer.. maar helaas kan ik niet stemmen omdat ik wil mijn kiwi paspoort vasthouden.

^explain me something dutchies

the seperable verb 'vasthouden' and this goes for all verbs of the kind... according to my years of struggling with it all of the below look like varying degrees of 'correct' to me. Probably none of them are correct, but one of em must be close

omdat ik mijn kiwi paspoort vast wil houden.
omdat ik wil mijn kiwi paspoort vasthouden.

Ik hou vast aan mijn kiwi paspoort.
Ik hou mijn kiwi paspoort vast.

^which one god damnit! whoever the new government is, I'm going to pen a poorly worded letter asking for the removal of fucking puzzles from the language.

/grumble
 

itsgreen

Member
omdat ik mijn kiwi paspoort vast wil houden.
omdat ik wil mijn kiwi paspoort vasthouden.

Ik hou vast aan mijn kiwi paspoort.
Ik hou mijn kiwi paspoort vast.
/grumble

Second one is iffy, but ok-ish

The second is that you are holding your kiwi passport, like physically holding it :)
 

Chuckie

Member
The 'long' and 'short' refer to the way you speak out these letters.

No it doesn't. They are both pronounced the exact same way. There's no difference in pronouncation of 'eis' and 'ijs'. Long and Short are only a way to teach children who hear the exact same sound, to write it differently.
 

Kjellson

Member
Well, we write it as one letter, but typewriters and as such computer fonts just don't support it

images
.
Should just write it as Ÿ then imo. I'm also guessing this has something to do with the fact that Dirk Kuyt is spelled like Dirtk Kuijt in the Netherlands.

Anyway, is Ë a letter in Dutch (like Å, Ä and Ö are letters in Swedish) or is it just an "add-on" of E? I know it's common in country names like for example Albanië.
 

ymmv

Banned
Ik hou vast aan mijn kiwi paspoort.
Ik hou mijn kiwi paspoort vast.

Both correct, but with a different meaning. The first sentence is figurative ("I'm retaining my Kiwi passport"), the second sentence literal ("Im holding my Kiwi passport (in my hand)")
 
Top Bottom