• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Of je kunt gewoon campagne voeren tegen Wilders stemmers en niet blanco stemmen waarmee je je stem twee keer weggeeft? (een keer omdat je niet stemt, en een keer omdat daarmee iemand anders voor je stemt. Als je een minderheid in de VS bent is het zelfs drie keer omdat iemand anders ook stemt om jouw rechten te ontnemen, en zelfs vier keer als ze ook nog het ondenkbare daar aan toevoegen)

Ik bedoel, ik woon al mijn hele leven in CDA en nu helaas PVV land. Ik heb ook geen enkele verkiezing gemist, deels juist daarom (al was het stiekem klimaat voor mij).
De vraag is hoe je gesjeesde brabo's kunt overtuigen om niet op een "gewone jongen" te stemmen. Terwijl drs Wilders dus absoluut geen 'gewone jongen' is, en de andere jaknikkers in zijn non-club zijn er puur voor de show. Het is een eenmanspartij, wat geen eens een partij genoemd mag worden.

En nee, ik stem ook niet op de Piratenpartij. "we kunnen de wereld veranderen middels informatie" is zo ongeveer het meest naieve wat ik me kan voorstellen.

P.S. Gelukkig Nieuwjaar. :'D
(ik heb helemaal niks met de feestdagen)
 

Chuckie

Member
Sprekende van: Wie haalt straks allemaal een Switch op 3 maart, buiten deze jongen?

Ik kijk de kat uit de boom. Ik heb alle Ninty consoles sinds de NES gehad, maar weet nu nog steeds niet of ik blij ben dat ik ooit de WiiU heb gekocht. Toch echt wel weinig mee gespeeld.

'Probleem' is dat Nintendo wel altijd weer met een paar spellen komt die ik MOET spelen.
 
Ben het nog niet van plan, maar dat kan misschien nog komen. Wil Zelda en Mario bijvoorbeeld wel heel graag spelen maar vind het zonde om alleen daarvoor de console aan te schaffen.
 

Kabouter

Member
Mijn Nintendo-gaming de afgelopen tien jaar heeft nagenoeg exclusief bestaan uit Wii Sports Resort, en ik heb niet echt iets meegekregen van dat nieuwe ding, dus geen idee of dat iets brengt waar ik interesse in heb of dat het gewoon meer de 'standaard' Nintendo titels zijn.
 

Aiii

So not worth it
Ik... mijn eerste Nintendo console sinds de Gameboy :p

Wow, je hebt de GBA gemist? De beste console ooit!

Yup, heb drie pre-orders. Gewoon voor de zekerheid vanwege Nintendo.
Kreeg van bol netjes een bevestiging dat ik op de derde een Switch heb, bij de PS4 ook indertijd. <3 bol.
Ik kijk de kat uit de boom. Ik heb alle Ninty consoles sinds de NES gehad, maar weet nu nog steeds niet of ik blij ben dat ik ooit de WiiU heb gekocht. Toch echt wel weinig mee gespeeld.

'Probleem' is dat Nintendo wel altijd weer met een paar spellen komt die ik MOET spelen.

Als er games op komen die je moet spelen dan is het nooit een miskoop geweest :)
 

7threst

Member
Lol @ VVD... Holy shit is die partij aan het falen...


Also, ik ben benieuwd waar iedereen op stemt (als je het wilt zeggen uiteraard). Ik zelf stem Partij voor de Dieren :)
 

Aiii

So not worth it
Lol @ VVD... Holy shit is die partij aan het falen...


Also, ik ben benieuwd waar iedereen op stemt (als je het wilt zeggen uiteraard). Ik zelf stem Partij voor de Dieren :)

Peter dude, stem nou niet voor die enge zevendedagsadventisten met hun anti-abortus, anti-euthanasie, en anti-LGBT denkbeelden. Ze hebben al bewezen dat ze volgens die denkbeelden stemmen in de kamer.
 

7threst

Member
Peter dude, stem nou niet voor die enge zevendedagsadventisten met hun anti-abortus, anti-euthanasie, en anti-LGBT denkbeelden. Ze hebben al bewezen dat ze volgens die denkbeelden stemmen in de kamer.

Eh wat? Dat is nieuws voor mij... heb je iets van een link ofzo? Hun standpunten met betrekking tot LGBT etc zijn best duidelijk:
https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/voorlichting-over-lhbti
https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/weigerambtenaren
https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/adoptie-door-homo-s

etc...


Dat Thieme een Zevende Dag Adventist is doet daar niks aan af. Ik ben niet zo'n creepy atheist-freak die koste wat het kost moet laten weten hoe slecht religie is, iets waar Nederland tegenwoordig van vol lijkt te lopen.

Niet dat ik zeg dat jij dat bent Aiii, maar ik weet ook niet waar je je uitspraken van de PvdD op baseert.
 

Aiii

So not worth it
Niet alleen Thieme, ook Wassenberg.

Maar soit, als ze hun standpunten verder vertegenwoordigen zal ik er niets van zeggen.

En ik ben idd een enge atheist die nooit zou stemmen op iemand die serieus gelooft dat de aarde maar 6000 jaar oud is, gewoon omdat ik denk dat dat in deze tijd getuigd van een gebrek aan vermogen om rationeel te oordelen. Dat heeft niet zozeer met religie te maken, maar wel met extremen.
 
Lol @ VVD... Holy shit is die partij aan het falen...


Also, ik ben benieuwd waar iedereen op stemt (als je het wilt zeggen uiteraard). Ik zelf stem Partij voor de Dieren :)
Zoals het er nu voor staat, opnieuw VVD. Al is het meer omdat de rest van de partijen nog sterker zal falen of compleet de realiteit uit het oog verloren zijn. Kleine partijen vind ik sowieso nutteloos om op te stemmen. Zit je dan met je 1 of 2 zetels gezellig te doen.
 
Ik maak me meer zorgen over de verdere versplintering in nog meer kleine partijen, als ik een poll mag geloven. Een stem hier of daar op een kleine partij is niet erg, maar verdeel-en-heers over alle andere partijen is wel een probleem.

Ik hou geen nieuws meer bij, dus waarom de PvdA compleet zou wegvallen is mijn niet duidelijk, maar een PVV geleid kabinet is een herhaling van de LPF.
Waarom mensen uberhaupt op de peroxi-clown partij willen stemmen is me eveneens onduidelijk.

Ik bedoel, ik kom daadwerkelijk af en toe op Zaventem en ben niet ineens anti-moslim geworden na de aanslag, dus ik vraag me oprecht af wtf andere Nederlanders bezielt om te denken dat eenmanspartij-clown iets waard is. Het enige wat ie doet is als een klein kind overal 'neeeeeh' tegen zeggen.
En ik vermoed dat mijn 'geen nieuws' insteek het verschil is.

*kijkt even op nos site na drie jaar*
Oh mijn god, wat is er met de taal gebeurd? Het zijn allemaal koppen voor kleine kinderen. Is dit wat mensen constant aanhoren of lezen?

Geen wonder... pfff.

Wel toepasselijk voor een Calimero-mentaliteit, letterlijk een klein kind prominent maken. Oh wacht, de VS heeft dat al gedaan. En hoe loopt dat, vraagt u? Wel........
 
*kijkt even op nos site na drie jaar*
Oh mijn god, wat is er met de taal gebeurd? Het zijn allemaal koppen voor kleine kinderen. Is dit wat mensen constant aanhoren of lezen?
NOS.nl is een clickbait site geworden. Ik ben overgestapt naar NRC tijdje geleden om de onzin eruit te filteren. NOS heeft echt van elk nietszeggend ding in de wereld tegenwoordig een headline. Te bizar voor woorden, aangezien het totaal oneerlijke concurrentie al is online doordat ze geen advertenties hoeven te draaien, en dan niet focussen op diepgaande artikelen en journalistiek, maar de meest korte nieuwtjes en berichten.
 

Cabaratier

Neo Member
Interessant en zorgwekkend artikel in VNL (via Blendle), naar aanleiding van een onderzoek onder jongeren.

https://blendle.com/i/vrij-nederlan...pdGVtX2lkIjoiYm5sLXZuLTIwMTcwMTE5LTEyMzYwNyJ9

"Vond in 2007 nog 43 procent van de jongeren dat Nederland zich in de verkeerde richting ontwikkelde, nu is dat 57 procent. Eén op de vijf jongeren verwacht dat Nederland tijdens zijn of haar leven in een dictatuur verandert. En bijna de helft &#8211; 48 procent &#8211; vreest dat er tijdens zijn of haar leven oorlog uitbreekt in Nederland. Onder ouderen zijn die percentages be­duidend lager: zo is van de 65-plussers niet meer dan 17 procent bang dat er hier te lande oorlog zal uitbreken."

"Die angst werkt door in het stemgedrag. In 2007 koos 26 procent van de jongeren nog voor de SP, nu overweegt 27 procent op de PVV te gaan stemmen: de partij die het hardst ageert tegen de islam en het terrorisme (zie kader.) In het onderzoek noemt 39 procent van de jongeren de dreiging van terrorisme als een belangrijke factor in hun keuze voor een politieke partij. Per saldo zijn jongeren in het afgelopen decennium duidelijk naar rechts opgeschoven (zie kader)."

En hoe zit het met het onderwijs? Zo dus:

"Van Kesteren wijst op een groot onderliggend probleem dat het verschil in democratische opvattingen tussen de verschillende opleidingsniveaus kan verklaren. Zijn havoleerlingen krijgen veel meer les in maatschappijleer &#8211; twee jaar lang vier uur per week &#8211; dan de leerlingen op de mavo en het vmbo: daar moeten ze het doen met één jaar twee uur per week."

Er is nu zo weinig tijd en geld beschikbaar voor dingen als actieve maatschappijleer (met debatten, rollenspellen enz.), dat volgens mij verbeteringen in het onderwijs veel zouden kunnen bijdragen bij het verbeteren van de participatie van jongeren in het democratisch proces. Dan verklein je de kans dat Nederland zich teveel als het VK en de VS gaat gedragen.
 
Als je bang bent voor een dictatuur moet je dus niet op de enige partij gaan stemmen die eenmanspolitiek bedrijft, he... :\

maar gelukkig kan een parlement niet zomaar opgedoekt worden, en we hebben geen president die daar overheen kan gaan, dus die optie is er niet. Dat, en Nederlanders die gewillig een ander zouden laten bepalen wat zij moeten doen? Als er iets is waar we met zijn 16,8 miljoen niet tegen kunnen, dan is het 'ik bepaal, gij doet'. Klap voor uw bakkes kunde krijgen.

Het is ook jammer dat ze zich zo makkelijk laten inpakken door de 'terreurboodschap', terwijl er meer willekeurige terreur was in de jaren 70 en 80.

dat, en proteststemmen is niet nieuw:
https://www.youtube.com/watch?v=uwktszQbCdE
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
9uqxryfaxbha_wd640.jpg


Ik hoop dat die laatste drie in ieder geval op 0 eindigen. Wat een versplintering.
 

7threst

Member
Ik voel me zo'n minderheid als ik naar 'mijn' partij PvdD kijk :(
Gelukkig zien meer en meer mensen in dat het allang geen one issue partij meer is.

Also, wtf doe ik werken als de Switch lanceert!!!! Ik had vrij moeten nemen :(
 

JDB

Banned
Ik heb toch altijd een beetje moeite met het serieus nemen van partijen maken namen zoals de PvdD en PP. Helpt waarschijnlijk ook niet met het overtuigen van mensen dat het geen one-issue partijen zijn.
 

7threst

Member
Ik heb toch altijd een beetje moeite met het serieus nemen van partijen maken namen zoals de PvdD en PP. Helpt waarschijnlijk ook niet met het overtuigen van mensen dat het geen one-issue partijen zijn.
Maar wees eerlijk, als mensen afgaan op namen van partijen ipv op de partijprogramma's is dat ook redelijk treurig toch?
 

7threst

Member
Maar als je partijnaam niet meer matcht met je programma, dan verander je die toch gewoon?

Het is niet dat het niet matcht, het is dat een naam onmogelijk de gehele visie van een partij kan bevatten. De Partij voor de Dieren is (gelukkig) óók nog steeds een partij voor de Dieren :)
 

Kabouter

Member
Het is niet dat het niet matcht, het is dat een naam onmogelijk de gehele visie van een partij kan bevatten. De Partij voor de Dieren is (gelukkig) óók nog steeds een partij voor de Dieren :)

Nou ja, als je je 'Partij voor de Dieren' blijft noemen zeg je gewoon dat dat de hoofdzaak is. Als je een bredere visie uit wil dragen in plaats van te concentreren op één kwestie, dan lijkt het me logischer om ook een partijnaam aan te nemen die dat reflecteert. Ik vind het vreemd om dan te zeggen dat kiezers verder moeten kijken wanneer je zelf aanmoedigt dat juist niet te doen via je partijnaam.

Volgens de stemwijzer zou ik moeten stemmen op partij 50PLUS

Ik ben 32. Zal erover nadenken!

Bizar, betwijfel of veel 32-jarigen zin hebben om 30% van hun pensioen in te leveren zodat verreweg de rijkste generatie ooit het beter kan krijgen.
 

itsgreen

Member
Bizar, betwijfel of veel 32-jarigen zin hebben om 30% van hun pensioen in te leveren zodat verreweg de rijkste generatie ooit het beter kan krijgen.

Maar dat is ze ooit beloofd, je weet wel, begin jaren 80 toen ze geen pensioensafdracht hadden maar wel indexatie!

En ook gewoon alles fake news blijven noemen als mensen hun programma doorrekenen.

Weet overigens nog niet wat ik ga doen, maar bovenaan staan nu meneertje pechtold en die 1000 euro belover.
 

Kabouter

Member
Maar dat is ze ooit beloofd, je weet wel, begin jaren 80 toen ze geen pensioensafdracht hadden maar wel indexatie!

En ook gewoon alles fake news blijven noemen als mensen hun programma doorrekenen.

Weet overigens nog niet wat ik ga doen, maar bovenaan staan nu meneertje pechtold en die 1000 euro belover.

Ik blijf het bizar vinden dat men niet snapt dat 'beloftes' uit tijden dat de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden volkomen anders was geen stand kunnen houden. Ik zag laatst een column waarin betoogd werd dat ouderen geen stemrecht zouden moeten hebben net als kinderen, daar ben ik het weliswaar niet mee eens, maar de column noemde wel dat in alle jaren van korting de ouderen in Italië (waar naar verhouding nog meer ouderen zijn) maar weinig hebben moeten inleveren, en jongeren erg veel. Dat is ook geen manier om je land vooruit te krijgen, dat zorgt voor stagnatie en verlies van concurrentiepositie. Misschien wordt het eens tijd dat ouderen solidair gaan zijn in plaats van altijd maar meer te vragen.
 

itsgreen

Member
Ik blijf het bizar vinden dat men niet snapt dat 'beloftes' uit tijden dat de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden volkomen anders was geen stand kunnen houden. Ik zag laatst een column waarin betoogd werd dat ouderen geen stemrecht zouden moeten hebben net als kinderen, daar ben ik het weliswaar niet mee eens, maar de column noemde wel dat in alle jaren van korting de ouderen in Italië (waar naar verhouding nog meer ouderen zijn) maar weinig hebben moeten inleveren, en jongeren erg veel. Dat is ook geen manier om je land vooruit te krijgen, dat zorgt voor stagnatie en verlies van concurrentiepositie. Misschien wordt het eens tijd dat ouderen solidair gaan zijn in plaats van altijd maar meer te vragen.

Yes. Helemaal mee eens. Je moet een beetje redelijk met elkaar zijn. Ik zou liever ook veel minder belasting betalen, maar die shit moet ergen van betaald worden. Je kan niet krampachtig vasthouden aan een irreele prognose van 30 jaar geleden. Vind het prima hoor, maar dan mogen mensen ook hun geld uit de pensioen pot halen, beginnend bij de jonge mensen. Kijken wat er dan nog over blijft...
 
Teleurstellende uitslag. Dat wordt een christelijk-rechts kabinet van vvd/cda/d66/cu, want ik zie echt geen kans dat vvd/cda Groenlinks erbij willen hebben. Dus euthanasiewet gaat 4 jaar de ijskast in, wietlegalisatie gaat voorbij, en we gaan lekker verder met het versoepelen van het ontslagrecht en het creeren van meer flexbanen.
 
Je kunt inderdaad een duidelijk polarisatie tussen kiezers (GL vs PVV, deels CDA) niet beantwoorden met "laten we lekker rechts gaan hangen". Of ze GroenLinks erbij willen of niet zal de kiezer worst wezen. Ofwel ze doen iets effectiefs met een sterke verdeling door te richten op het midden, of we gaan voor een Belgische formatie.

Ik geloof niet dat Mark Rutte in 2017 nog echt zit te wachten op het CDA, en zeker de rest van het land buiten Friesland en Overrijsel niet. Ik bedoel, hij heeft het een tijdje met Wilders geprobeerd, laat hem nou ook maar eens het met veel redelijkere partij (GL) proberen. Dat de CDA stemmer ook PVV stemmer kan zijn is minder, maar dat is slechts de angststem, niet een concrete toekomststem.

Want laten we wel zijn, ook de VVD is hier verliezer en zal dus echt niet 'hetzelfde als voorheen' kunnen spelen. Tenzij ze het CDA en PvdA willen volgen in massaal zetelverlies natuurlijk.
 
Wauw, we zijn blijkbaar net zo afgedaald hier als men in Amerika tegenwoordig. Wilders die even uit zijn verband gerukte tweets van een jaar geleden van een of andere Groenlinks medewerker van 22 deelt die daardoor nu bedreigd wordt. En de stoere meneer gaat aangifte doen. Bizar.

Retweet ook dingen als "NSB Handelsblad" met als doel het vertrouwen in de media te ondermijnen. Zo doorzichtig allemaal, maar helaas effectief vandaag de dag.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/2...ist-bericht-over-haar-deelde-7590296-a1552071
 

Aiii

So not worth it
Denk eerlijk gezegd niet dat Nederlanders daar zo masaal intrappen. Bovendien riekt het artikel naar outrage culture. Als jij een grap maakt over het stenigen van iemand, ook al is dat een reactie op een ander en "duidelijk cynisch" dan hoef je niet meteen "onder te duiken" als een ander op Twitter wat roept, bijvoorbeeld. Betwijfel dat er ook nog maar in de verte sprake was van een concrete bedreiging.

Daarnaast valt me iets anders op, waarom is het het "linkse" joop.nl en rechtse Dagelijkse Standaard. Mag men een website alleen betichten van politieke kleur als deze rechts is? Of heb ik iets gemist waardoor joop.nl ineens niet linksdragend is? Ontzettende vreemde keuze, en wellicht tekenend voor de auteur van het betreffende artikel.

Als D66 stemmer heb ik geen enkele liefde voor Wilders, maar kunnen we aub ophouden met verslaggeven van iedere Tweet alsof het wereldnieuws is? En kunnen we ook als iemand iets roept op Twitter niet meteen net doen alsof je oog in oog met een pistool gestaan hebt. Als je concreet bedreigd wordt, ga dan gewoon naar de politie en niet naar de NRC, I beg you.
 
Dat verklaart niet dat Wilders dit soort onzin deelt met zijn achterban en daarna zielig gaat lopen doen alsof hij bedreigd is.

Daarnaast staat het artikel dat hij deelt vol met leugens. Ze was namelijk niet actief op een stemlokaal, want dat zou een conflict zijn met haar functie als Groenlinks medewerker. Maar Wilders deelt het vrolijk. Onverantwoord wat mij betreft. De man begint een beetje (nog erger) het pad kwijt te raken de laatste tijd.

Joop.nl vind ik overigens wel een daadwerkelijke onzin website, waar we met z'n allen aan meebetalen via de publieke omroep wat ik nog altijd niet begrijp.
 
Onderhandelingen weer geklapt. Het wordt eens tijd dat VVD en CDA gaan erkennen dat ze een PVV-light programma hebben en gewoon de PVV uitnodigen.
 
Onderhandelingen weer geklapt. Het wordt eens tijd dat VVD en CDA gaan erkennen dat ze een PVV-light programma hebben en gewoon de PVV uitnodigen.
Echt, hoe moeilijk was het. "OK, ik ga mee met jullie immigratieplannen en dan geef je mij een lading geld om milieu aan te pakken." Iedereen blij.

PVV erbij... wordt je daar blij van. Heeft die club überhaupt mensen met een beetje verstand die een minister zou kunnen worden ergens?
 
Top Bottom