• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Aiii

So not worth it
Wow, ik zou niet direct opleidingsniveau aan volgzaamheid willen koppelen. Of mensen zwart-wit verdelen in volgers en denkers... Of opleidingsniveau aan stemgedrag koppelen...

En ik denk dat je oorzaak-gevolg een beetje door de war is. Een achterban volgt geen politieke partij en neemt zonder pardon alles over wat zij oplepelen, een politieke partij heeft een achterban omdat die politieke partij een gedachtegoed uitdraagt die overeen komt met het gedachtegoed van de achterban. Tenminste dat hoop ik.

Als Geert Wilders morgen de oorlog verklaart aan gingers dan gelooft niet de hele achterban daar opeens in. Toch? Of bestaat het concept Cult of Personality bij Geert Wilder in jouw optiek?

Ik koppel opleidingsniveau, of beter gezegd het vermogen tot analytisch en kritisch denken, aan volgzaamheid. En ja, dat is een generalisatie en uiteraard zijn er dan uitzonderingen. Wat ik enkel wil zeggen is dat er in de categorie lager opgeleiden een grotere groep mensen zal zijn die simpelweg niet de drang hebben om, of in sommige gevallen niet bekwaam zijn in, zelf dingen te onderzoeken of dingen te willen weten.

Als iemand uit een positie van autoriteit, zoals men van een politieke partij en zeker een politiek leider die men volgt verwacht, bepaalde dingen roept, dan is er sowieso al een verlaagd niveau van kritisch zijn. Immers is het iemand die je in hoge achting hebt dus dan zal het wel kloppen. Als je daarnaast niet de drang hebt dingen uit te zoeken of zelf te weten te komen, of vanuit ervaring geleerd hebt alles met achterdocht of althans kritisch te benaderen, dan ja, is de kans vele malen groter dat je een volger bent.

Als Geert Wilders van de ene op de andere dag roept dat Gingers de slechtste mensen ter wereld zijn en ze allemaal uitgeroeid moeten worden, dan zal het inderdaad erg lastig zijn om zijn achterban te overtuigen. Maar als hij morgen begint met een aantal subtiele zaken te zeggen over gingers, of een zelf gefund onderzoekje de wereld in te helpen waar in staat dat gingers 20% meer misdaden begaan dan blonde en bruinharige mensen. En dan een week later een "subtiel" campagnefilmpje maakt met een verkrachtingsslachtoffer door een ginger, en dat zo langzaam opbouwt. Dan ja, is het zeker mogelijk dat op enig moment het gros van zijn achterban "minder gingers" scandeert na een Wilders speech. En dan doet het er niet toe waarom ze in eerste instantie Wilders zijn gaan volgen, een populistisch leider zal altijd wel eens iets roepen dat je onderbuikgevoel aanspreekt natuurlijk, daar is het een populist voor.

Maar je hebt uiteraard gelijk, een opleiding is niet per definitie een vrijwaring van bovenstaande, ieder mens is ten alle tijden beïnvloedbaar... Het enige wat ik wilde zeggen is dat wat een hogere opleiding je over het algemeen wel leert is op een bepaalde manier dingen aan te pakken en tegen dingen aan te kijken. Om zelf tot conclusies te komen en bronnen te analyseren.
 

Linius

Member
Wow, ik zou niet direct opleidingsniveau aan volgzaamheid willen koppelen. Of mensen zwart-wit verdelen in volgers en denkers... Of opleidingsniveau aan stemgedrag koppelen...

En ik denk dat je oorzaak-gevolg een beetje door de war is. Een achterban volgt geen politieke partij en neemt zonder pardon alles over wat zij oplepelen, een politieke partij heeft een achterban omdat die politieke partij een gedachtegoed uitdraagt die overeen komt met het gedachtegoed van de achterban. Tenminste dat hoop ik.

Als Geert Wilders morgen de oorlog verklaart aan gingers dan gelooft niet de hele achterban daar opeens in. Toch? Of bestaat het concept Cult of Personality bij Geert Wilder in jouw optiek?

GsVCudu.gif
 

Kabouter

Member
En ik denk dat je oorzaak-gevolg een beetje door de war is. Een achterban volgt geen politieke partij en neemt zonder pardon alles over wat zij oplepelen, een politieke partij heeft een achterban omdat die politieke partij een gedachtegoed uitdraagt die overeen komt met het gedachtegoed van de achterban. Tenminste dat hoop ik.

Als Geert Wilders morgen de oorlog verklaart aan gingers dan gelooft niet de hele achterban daar opeens in. Toch? Of bestaat het concept Cult of Personality bij Geert Wilder in jouw optiek?

Ik denk dat je de invloed van leiders, in elk opzicht, op het denken van mensen onderschat. Het overgrote merendeel van de mensen, zo niet iedereen, is gevoelig voor wat leiders zeggen. Natuurlijk, de ene leider zal je wel enigszins aanspreken en de ander niet, maar er zullen eigenlijk altijd wel leiders zijn die invloed uitoefenen op je denken. Je kunt als voorbeeld denken aan hoe rechtse populisten het immigratiedebat hebben verschoven met de jaren en veel mensen hebben laten doen geloven dat het over het geheel genomen met Nederland slecht gaat of op z'n allerminst de verkeerde kant op gaat, ondanks dat dit volstrekt conflicteert met de cijfers.

Maar er zijn talloze voorbeelden, niet alleen negatief, en zeker niet alleen in de politiek. Je ziet het in religie (denk aan uitspraken van de Paus en de invloed van de Katholieke kerk op ook het morele denken van mensen), populaire cultuur (aanprijzen van producten door beroemdheden en het verschuiven van ethische normen op het gebied van homorechten), wetenschap (Kijk naar hoe op veel gevallen in de geschiedenis men onterecht bleef vasthouden aan een oude theorie vanwege de leidende positie van de wetenschapper die deze destijds formuleerde) enz.

Kijk, je voorbeeld van de oorlog aan roodharigen verklaren is natuurlijk overdreven, maar binnen zekere grenzen kunnen ze zeker wel de mening van mensen verschuiven. Als dat niet zo was zou de wereld behoorlijk anders zijn. :D
 

Aiii

So not worth it
Tsja, Community, het topic-strafhoekje.

Ja, ik snap het idee erachter, maar het heeft echt een nadelig effect gehad op sommige communities die niet zo voor de hand liggen en waar mensen niet gericht op zoeken. Dat is wel jammer, maar het is wat het is.
 

Gozert

Member
Ja, ik snap het idee erachter, maar het heeft echt een nadelig effect gehad op sommige communities die niet zo voor de hand liggen en waar mensen niet gericht op zoeken. Dat is wel jammer, maar het is wat het is.

Ik snap het wel, anders had je Shady veel eerder hier gehad.
 
Wow, ik zou niet direct opleidingsniveau aan volgzaamheid willen koppelen. Of mensen zwart-wit verdelen in volgers en denkers... Of opleidingsniveau aan stemgedrag koppelen...

Je wilt zeggen dat je serieus nog nooit hebt gehoord van de correlatie tussen opleiding en autoritarisme?
Zwart-wit is iets anders, maar het is een relatief sterk effect wat een groot deel van stemgedrag verklaart (of kan verklaren, laten we het daar op houden). Het is geen vreemd voorstel, en opleiding is vrijwel geheel gekoppeld aan verklaringen voor stemgedrag, omdat (economische en culturele) klasse veelal gereduceerd wordt tot opleiding. Dat is niet geheel correct natuurlijk, maar je kunt dus wel zeggen dat opleidingsniveau aan stemgedrag gekoppeld is wanneer je kwantitatieve resultaten generaliseerbaar zijn. Zelfs als het model technisch gezien niet geheel correct is of intern specifieker zou moeten worden gemaakt.

Ik dacht dat dit vrij bekend was, of misschien iets meer onder de specifieke populatie hier op neogaf, omdat het gemiddelde hier immers bachelor is.

Al is 'volgzaam' dan natuurlijk ook niet erg specifiek. Autoritarisme voorspelt dat wel deels, omdat daarin 'het goede' in overtuigingen sowieso meer extern is.
"Mensen moeten zich gedragen naar een collectieve standaard", zou een hard item voor het concept kunnen zijn, en daarin zit dus ook een externe dwang ingebouwd die niet kan worden tegengesproken zonder de gehele stelling te moeten verwerpen.
Hoe dan ook leert zowel de ervaring als geschiedenis dat (cultureel) conservatieve houdingen samenhangen met zowel een sterkere identificatie met een groep, als met die identificatie met dwang opleggen aan anderen. Dus 'volgzaam' zit er weldegelijk bij ingesloten.
 

Aiii

So not worth it
Soms wordt je geconfronteerd met de intense domheid van de mens...
12208722_1691237101114147_6743632030533736007_n.jpg

...Sinds social media steeds meer, helaas.
 

Daeda

Member
Soms wordt je geconfronteerd met de intense domheid van de mens...
De opinie sectie van de Metro is al jaren het afvoerpuntje van de Nederlandse maatschappij. Om een inzicht te krijgen in de achtergestelde meningen van menig Nederlander hoef je niet veel verder dan dat te kijken.

Positief denken, dit is een man die woont in Epe. Kans dat hij ooit een niet blank persoon is tegen gekomen in zijn leven is nihil.
 

Aiii

So not worth it
Kijk, nu wordt dit op FB gepost door een anti-vaxxer, dus het is niet dat ik de persoon in kwestie hoog in achting heb qua opinies.

Anderzijds is het wel een basisschoolleraar en dat maakt het weer heel eng.
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Kijk, nu wordt dit op FB gepost door een anti-vaxxer, dus het is niet dat ik de persoon in kwestie hoog in achting heb qua opinies.

Anderzijds is het wel een basisschoolleraar en dat maakt het weer heel eng.

Ik ben geen Nanninga-fan, maar hoe ze met twee gestrekte been in die discussie ging recentelijk, dat vond ik wel heel mooi. (met die klaphark die bij Happinez een platform kreeg om verbale diarree te spuien over de zin en onzin van vaccineren).
 

Aiii

So not worth it
Ik ben geen Nanninga-fan, maar hoe ze met twee gestrekte been in die discussie ging recentelijk, dat vond ik wel heel mooi. (met die klaphark die bij Happinez een platform kreeg om verbale diarree te spuien over de zin en onzin van vaccineren).

Inderdaad een prima column, Lubach deed het ook goed door gewoon met wat feiten te strooien: https://www.youtube.com/watch?v=9bYqgp6RcPM

Ik snap mensen die niet vaccineren echt niet, zeker als daar geen religieuze indoctrinatie aan vooraf is gegaan. Komen we toch weer terug op die onderbuikgevoelens, I guess.
 

Kabouter

Member
Ik snap mensen die niet vaccineren echt niet, zeker als daar geen religieuze indoctrinatie aan vooraf is gegaan. Komen we toch weer terug op die onderbuikgevoelens, I guess.

Ik snap het falen van de staat niet op dit vlak. Je kind laten vaccineren hoort geen keuze te zijn, dat hoort een wettelijke plicht te zijn. Jezelf in gevaar brengen, prima, je kind en de maatschappij als geheel in gevaar brengen, daar hoort de staat te interveniëren.
 

Linius

Member
Jep, vooral vanwege dat paraplu effect zoals in Lubach mooi gevisualiseerd. Je maakt een keuze die qua impact verder reikt dan alleen je zelf.
 

Nokterian

Member
Ik snap het falen van de staat niet op dit vlak. Je kind laten vaccineren hoort geen keuze te zijn, dat hoort een wettelijke plicht te zijn. Jezelf in gevaar brengen, prima, je kind en de maatschappij als geheel in gevaar brengen, daar hoort de staat te interveniëren.

Dat moet verplichting worden ongeacht het moet in de wet want zoals jij zegt is dit levensgevaarlijk voor iedereen.
 
Krijg dat er maar eens doorheen. Krijg je al die mensen die boos worden omdat de overheid dan opeens niets met de zorg te maken moet hebben...

Niet vaccineren is gewoon verwaarlozing van je kind en moet gestraft worden.
 

nickcv

Member
Hey guys, I was wondering which one is the best ecommerce in nl, especially for games?

I just realised that your amazon only sells books
 

Linius

Member
Hey guys, I was wondering which one is the best ecommerce in nl, especially for games?

I just realised that your amazon only sells books

If you wanna know where to find games the cheapest I'd recommend using this website. Covers most of the online retailers.

And the Dutch equivalent of Amazon is probably bol.com.
 

Aiii

So not worth it
Our Amazon is called bol.com. Alternatively there is Coolblue.

Games are best bought at Yourgamezone.nl, generally the cheapest and great service.
 

nickcv

Member
Thx guys!

Really aggressive pricing in some of these!

I'm kinda surprising none of them has English as an optional language
 

JDB

Banned
Bol.com has a translate option, not a straight-up English version of the website, though.

Bij de weg, waarom hebben wij geen fatsoenlijke Amazon? :(
 

Aiii

So not worth it
Omdat je doodeenvoudig bij Amazon DE en UK kunt bestellen en bol.com en Coolblue de markt al verdeeld hebben onderling.
 

JDB

Banned
Omdat je doodeenvoudig bij Amazon DE en UK kunt bestellen en bol.com en Coolblue de markt al verdeeld hebben onderling.
Laatste keer dat ik dat probeerde (hele tijd geleden) kon dat alleen met creditcard. Is dat veranderd?
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Met Amazon DE heb ik alleen maar goede ervaringen. Onder andere een Anker powerbank gekocht voor paar tientjes minder dan in NL aangeboden werd op dat moment. Ook qua graphic novels vaak goedkoper dan Bol.
 

Daeda

Member
DE verkoopt alles wat UK verkoopt bij mijn weten. Uiteindelijk komt het negen van de tien keer toch uit een magazijn in Belgie.

Erg positieve ervaringen met Amazon. Ooit een refurbished PS4 gekocht. Toen deze stuk bleek belde Amazon mij netjes vanuit Duitsland en verstuurde ze al een nieuwe voordat ik de oude (op hun kosten) terug had gezonden. Effectief een dagje zonder gezeten.
 

JDB

Banned
Laten we hopen dat dit geen voorbode is voor succes van rechtse populisten in Nederland volgend jaar, en ook niet in Frankrijk of Duitsland...
Ik vrees echter het ergste.
Tja, ziet er niet zo rooskleurig uit. Brexit, Trump, vluchtelingen, EU, oninspirerende partijen. Kan wel eens een vervelende combinatie zijn. En hoe dom de discussie af en toe kan zijn, de casual racisme rondom de Zwarte Piet discussie is toch wel eng.
 

Aiii

So not worth it
On the bright side, mijn Netflix abo stamt nog uit de VS en die wordt weer lekker goedkoop nu de Dollar naar de klote gaat, jeuj.
 
Gaf heeft twee jaar lang tegen me gelogen :(

ik denk eigenlijk dat het idee van een echokamer hiermee enigszins bewezen is. Echter, dat is niet alleen neogaf, maar het gehele media-apparaat. In Half in the Bag grapte men nog dat Clinton vrijwel gegarandeerd was. John Oliver maakte de oproep voor Trump om uit de race te stappen. Republikeinen zelf (!!!) dachten dat de race media oktober al voorbij was.
Iedereen keek zoveel naar de media output, dat men compleet vergat om het daadwerkelijke mensen te vragen. Behalve Rochshild, en ik heb zelf dat ook 'lekker makkelijk' opzij geworpen.

Op zijn minst kunnen we een influx van Amerikaanse migranten verwachten in Europa? Canada kan ook maar zoveel mensen aan immers.
 
Op zijn minst kunnen we een influx van Amerikaanse migranten verwachten in Europa? Canada kan ook maar zoveel mensen aan immers.
Dat gepraat over emigreren is altijd zo opgeblazen. De mensen die het het hardst treft hebben helemaal niet de mogelijkheid om te verhuizen.

En de mensen die dat wel kunnen zien dat zo'n proces meerdere jaren duurt, en dan ben je alweer van president gewisseld.
 

nickcv

Member
After 2000 steps I finally got an offer from a company in Rotterdam:

I'll be going there two weeks from now to meet the people and sign the contract.

The only question is now where should I look for a house?
which are the best neighbourhoods?

My only requirement is that it won't take me more than 20 minutes with transport or 30 minutes walking to get to work. My company will basically be based in front of the central station.

I went to some websites and this are the neighbourhoods I've been looking at:

- Blaak and Meent districts
- Boompjes
- Blijdorp

Of course I do not mind big buildings but I do enjoy some green: I'd rather avoid endless concrete
 

Daeda

Member
Gratz on the job! Not too familiar with Rotterdam so can't help you too much on that end. I know Kralingen has a nice park/forest, but its one of the more expensive parts in town.
 

Chuckie

Member
After 2000 steps I finally got an offer from a company in Rotterdam:

I'll be going there two weeks from now to meet the people and sign the contract.

The only question is now where should I look for a house?
which are the best neighbourhoods?

My only requirement is that it won't take me more than 20 minutes with transport or 30 minutes walking to get to work. My company will basically be based in front of the central station.

I went to some websites and this are the neighbourhoods I've been looking at:

- Blaak and Meent districts
- Boompjes
- Blijdorp

Of course I do not mind big buildings but I do enjoy some green: I'd rather avoid endless concrete

Blijdorp does have some green and there is a pretty big ZOO in that area so you could always watch trees and animals there. It is pretty close to central station. You can actually walk from Blijdorp to CS in less than 30.
 
Top Bottom